Lämmityskattilat, kuten öljy- ja kaasukattilat ovat yleensä ns. kondensoivia lämmityslaitteita.
Koska kyseisissä lämmityskattiloissa on hyvin erilaiset palamisolosuhteet kuin tulisijoissa, ei niihin yleisesti ottaen sovellu perinteiset takkapiiput, joiden ominaisuudet eivät vastaa kondensoivien savukaasujen viemistä. Kondensoivien laitteiden valmispiippujen on oltava testattu kondensoivaan käyttöön, jossa otetaan huomioon mm. niiden korroosionkesto ja tiiveys ylipaineisissa kondensoivissa olosuhteissa. Lisäksi järjestelmään kuuluvat erilaiset osat- ja jaksot, kuten juoksutusosat ja mittausyksiköt, tekniset kumitiivisteet saumoihin sekä avoimet sadehatut. Muuta huomioitavaa on jatkuva kuumuudenkestävyys, joka saattaa riippuen lämmityslaitteesta vaatia T200, T400 tai T600 luokituksen. Yleisesti, kondensoivat kaasukattilat vaativat pelkästään 200 °C (T200) lämmönkestävyyttä, koska ne liitetään laitteisiin, joissa savukaasujen alhaiset lämpötilat ja kondenssiveden jäätymisriski talvella on huomattavasti yleisempää kuin se että piippu ei kestäisi vietäviä lämpötiloja. Nykyaikaiset kondensoivat kattilat toimitetaan pääsääntöisesti muovista tehdyistä lähtökappaleista, ja niihin kytkettävät savupiiput toimitetaan muualla Euroopassa yleisesti samasta materiaalista. Toinen asia ovat lämmityslaitteet, joissa poltetaan kiinteää polttoainetta (esim. puukattilat). Kyseisiin laitteisiin on valittava 600 °C jatkuvaa kuumuutta kestävä (T600) savupiippujärjestelmä, Ympäristöministeriön asetus savupiippujen rakenteista ja paloturvallisuudesta 745/2017 mukaisesti. Ventia Oy:n toimittamat Bofill terässavupiiput valmistetaan Espanjan Barcelonassa vuodesta 1890 lähtien. Laadukkaat ja kevyet terässavupiippujärjestelmät soveltuvat mm. Maalausuuneille, pesulakattiloille, kondensoiville kaasukattiloille, öljykattiloille, puukattiloille ja pellettitakoille jne. Myös FuranFlex® ja VentilFlex® sukitustuote soveltuu kaikkien T200-T400 lämmityslaitteiden piipuksi, silloin kun korjataan valmista jo olemassa olevaa hormia, jossa ei viedä kiinteiden polttoaineiden savukaasuja.
0 Comments
Leave a Reply. |
KirjoittajaVentia Oy |